Okhun Chara !!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mila en Ramon - WaarBenJij.nu Okhun Chara !!! - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Mila en Ramon - WaarBenJij.nu

Okhun Chara !!!

Door: Mila en Ramon

Blijf op de hoogte en volg Mila en Ramon

16 Februari 2007 | Cambodja, Phnom-Penh

Hallo lieve mensen!
Heel erg bedankt voor alle bijdrages! Het is ongelooflijk dat we in totaal 700 euro hebben kunnen schenken aan het weeshuis COLT!! Eerlijk gezegd konden we onze ogen niet geloven toen we alle schenkingen bij elkaar hadden opgeteld, echt super! We waren dan ook heel blij dat we de volgende dingen hebben kunnen realiseren:
:) Er zijn nieuwe plafonds gemaakt in de kleine badkamertjes/wc's van de kids. Hierdoor zijn ze minder levend aas voor de muggen en vliegen, want deze kunnen het gebouw nu niet meer zo makkelijk in.
:) De verlichting is gemaakt in de badkamertjes, scheelt weer dat ze wat kunnen zien op de wc en tijdens het douchen!
:) Er is een afvoer in de jongenswasruimte gemaakt, zodat het water gewoon kan weglopen in plaats van dat er altijd een vieze plas water ligt waar de jongens in uitglijden.
:) Natuurlijk moest er dus ook nog het een en ander aan materiaal en gereedschap gekocht worden om dit te realiseren, dus is dat ook hiervan betaald.
:) Boven alle bedjes hangen nu klamboes! De jongens hebben blauwe en de meisje hebben roze gekregen. Wat waren ze blij dat ze de muggen uit hun bedjes konden slaan, zodat ze heerlijk konden slapen.
:) Er worden 4 nieuwe stapelbedden gekocht met matrassen, kussens en beddengoed. Hierdoor liggen de oudste kinderen niet meer opgevouwen in hun (bamboe)bedje en kunnen de bedden die hierdoor over zijn naar een ander weeshuis waar de meisjes op de grond moeten slapen! (Zo zie je maar, twee vliegen in een klap!)
:) Er is weer een nieuwe vooraad waspoeder aangelegd voor het wassen met de wasmachine.
:) Er is een paal gekocht voor het ophangen van een volleybalnet.
Nou volgens mij is het duidelijk dat het geld zeker direct naar de kids is gegaan. Nogmaals heel erg bedankt voor jullie bijdrage, anders was het ons lang niet gelukt!
Tja en dan ben je dus zo weer een week verder! Onderhand afscheid genomen van de kids van Colt waarbij we watermeloenen hebben getrakteerd. Dat was nog eens lekker voor hun!
Natuurlijk weer veel gedaan en gezien voor dat dit afscheid er was hoor!
Zondag was het "job opportunityday" Dit hield in dat er voor twee weeshuizen samen een dag georganiseerd was zodat zij zich bewust worden van de beroepen die ze later zouden kunnen gaan doen. Natuurlijk was het allerbelangrijkste hiervan, hun bewust maken van de kansen die zij hebben om een goede toekomst te krijgen en waarom naar school gaan zo belangrijk is! In totaal waren er dus 7 beroepenhoekjes, met mensen erbij die Khmer(hun spreektaal) spraken om uitleg te geven en vragen te beantwoorden. Natuurlijk was dit opzich al een feest voor die kids, maar het feest was helemaal compleet toen om 16.00 de karaoke aanging! Pfff waar haalden ze de energie vandaan om nog zo te gaan dansen in die hitte! En 's avonds stond er een heerlijke maaltijd op tafel, waar je je vingers bij op at bijna. De kids vonden dit ook, waardoor Ramon en ik continue bezig waren met het opnieuw volscheppen van de bordjes :)Ramon is druk bezig geweest met de klusjesman om alle klusjes af te ronden en Mila is druk geweest met het geven van een wasles. Jaja dat was nodig hoor! Als het aan de kids ligt, gaan de donkere broeken gewoon bij de witte uniformblousjes en realiseren ze zich niet dat 5 schroeven in hun broekzak niet gewassen hoeven te worden, en dat deze niet ten goede komen van de wasmachine..:( Een wasschema met hun opgezet wie wanneer moet wassen en hoe je de was moet ophangen... Hoe bedenk je het he! En ze vonden het interessant! Gaaf hoor om dat te zien.
En dan "luizenwasdag".... Hahaha dat was me een klus! 10 vrijwilligers, 125 kinderen, 11 luizenkammetjes en 100 kleine flesjes met luizen shampoo. Here we go! In de eerste instantie waren we ook begonnen met het aanleren van tandenpoetsen. Oooooowwww dit ging niet goed! De meesten hadden nog nooit van hun leven een tandenborstel gezien, laat staan gebruikt! En dat was te merken aan de mondjes. Na een kleine instructie werd de helft van de kinderen in kleine groepjes verdeeld, om samen met ons tanden te gaan poetsen. Voor we het wisten spuugde ze rood in plaats van witte tandenpasta uit en gingen ze hun mond spoelen in het water dat gebruikt werd voor het wassen van de haren. Een chaos werd het waardoor we niet genoeg aandacht konden schenken aan het aanleren van tandenpoetsen wat het natuurlijk wel verdiend. Dus deze actie gestaakt na de lunch. Ow ja lunch daar zeg je wat! Aangezien onze maag en darmen de afgelopen dagen bewezen hebben dat zij niet bestand zijn tegen het eten van de plaatselijke straateetstalletjes (wat een woord he),maar een alternatief gezocht... Cake met wat chipjes en watermeloen. Dan zit je dat op de straat te eten terwijl je weet dat er op een paar 100 meter afstand mensen op de dump rondlopen om daar eten te zoeken. Soms weet je even niet meer wat je moet voelen of denken bij deze gedachtes, en dat hebben we al meerdere keren gehad.
's Middags de overige 75 kinderen van luizen ontdaan. Soms was het zo erg gesteld (wat hebben wij veel luizen gezien!!) dat zeker de helft van hun mooie zwarte haartjes afgeknipt moest worden, wat meerdere malen gepaard ging met tranen :( Maar wat waren ze blij aan het einde van de dag! De persoonlijke aandacht die ze even kregen, het knoeien met water en soms werd het gewoon een totale was/douchebeurt omdat ze het lekker vonden of omdat het nodig was! Je kan geen grotere beloning krijgen voor zo'n dag als deze, dan dat er 125 kindertjes met stralende ogen en een dikke lach op hun gezicht je bedanken! Top was het gewoon! De kids hebben ons energie geven en hebben ons weer doen beseffen hoe goed ons leventje in Nederland eigenlijk is en wat een klein beetje aandacht voor een kind in Cambodja wel niet kan betekenen.
Morgen vertrekken we naar Vietnam. Op naar het Chinees nieuwjaar dit feest duurt 3 dagen! Yoehoe mogen we het nieuwe jaar nog een keer vieren! Maar eerst nog twee dagen over de Mekong Delta varen en met de bus naar Ho Chi Min City (Saigon).
Zo dit was het verhaal dan weer. Hartstikke leuk weer om al die berichtjes te lezen! Blijf zo doorgaan :)

• 17 Februari 2007 - 00:29

Oma Meis:

Fijn dat jullie opzet gelukt is; gefeliciteerd met dit succes. Nu nog 40 nachtjes slapen en over- dag genieten van de rest van jullie vrijheid. Het is goed te weten dat je eigen jeugd zoveel beter was dan je zelf -zonder deze ervaringen- ooit hebt durven denken. Alles lijkt vaak zo gewoon totdat je zoiets doet en van dichtbij meemaakt. Elk een dikke knuffel en Gode bevolen! oma Meis

• 17 Februari 2007 - 11:07

Heeten:

He hallo,
    weer hartstikke mooie verhalen. Een ervaring om nooit te vergeten!!!
    Weer de hartelijke groeten van ons

• 17 Februari 2007 - 14:30

Mamsel:

Lieve allebei,
    Wat een resultaat: daar kun je trots op zijn. Die foto's spreken boekdelen en het verhaal is prachtig. Dankjewel, we "wachten" weer op de volgende ronde. Veel goeds en een mooie reis naar Vietnam. Doe voorzichtig! en veel liefs,
    Mamsel

• 17 Februari 2007 - 16:33

Koert:

Ha, Mila en Ramon,

Wat een mooi resultaat. Kunnen jullie niet een paar van die kindertjes in je koffer stoppen. Dan beginnen we hier ook een weeshuisje.
    Ik ben benieuwd naar jullie avonturen in Vietnam.
    Hoeel veel groetjes.

Pappa.

• 17 Februari 2007 - 17:11

Moetie:

wat fijn dat jullie samen met zoveel lieve mensen een heel klein beetje voor die schatjes hebt kunnen betekenen ik hoop dat jullie hier met een fijn gevoel op terug kunt kijken de volgende stap is vietnam ook daar zullen jullie weer veel nieuwe indrukken opdoen ik wens jullie daar een fijne chinese jaarwisseling toe jessica is druk met karnaval vieren bezig dat is wel heel wat anders heel veel kusjes en ik ga beginnen met aftellen groetjes en tot het volgende berichtje doei

• 19 Februari 2007 - 00:42

Sanne:

He he eindelijk gevonden...heeft ff geduurt maar dan heb je ook wat. Leuk dat ik jullie gister weer tegenkwam en Ramon ik ben blij dat ik die keuken niet heb gezien gister want ik was de hele avond misselijk en raar..

Ik ga lekker naar het strand doeidoei xxx

• 19 Februari 2007 - 10:18

Emir En Jelske:

wauw, wat kun je dan veel doen met een voor ons begrip relatief klein bedrag!!!
    Super!!!!
    Genieten nog he!
    groetjes uit heino(waar de zon schijnt en het lekker koud is)

• 19 Februari 2007 - 11:57

Bianca:

Wat een gaaf verhaal. Ben blij dat de kinderen er zoveel aan hebben gehad. Zo te horen zijn jullie een hele ervaring rijker. Kan me voorstellen dat je er dubbele gevoelens aan over houdt. Fijne reis verder...
    XXX Bianca

• 21 Februari 2007 - 15:21

Andre:

Hallo Ramon en Mila,

Ik wil jullie nog namens de kinderen van Colt, medewerkers en bestuur hartstikke bedanken voor alle tijd, moeite, zweet, tranen, geld, en mischien nog meer dingen die ik vergeten ben. Duizendmaal dank. Want zonder hulp van vrijwilligers kunnen we het niet. Wij wensen jullie nog een hele goede voortzetting van jullie reis en wij hopen dat jullie nogeens terug denken aan de tijd in Cambodja. Blijf de site van Colt volgen dan weten jullie wat er verder gebeurd. www.colt-cambodia.org

Andre
    Bestuurslid COLT

• 21 Februari 2007 - 20:45

Karin En De Rest:

Geweldig wat jullie gedaan hebben. Ik heb even een verhaal gemist dus ik hoorde het van Jessica. Nu Vietnam, nog heel veel plezier en denk vooral nog niet aan de terugreis. Of wel?

• 22 Februari 2007 - 16:16

Marleen:

Lieve Ramon en Mila,

Wat hebben jullie in relatief korte tijd toch mooie dingen kunnen doen hier en wat gaaf dat jullie vrienden en familie zoveel centjes bij elkaar hebben gelegd. Bedankt voor jullie tip m.b.t. de Mekong Delta... :)Nieuwe tips zijn zeker welkom!

Liefs en heel veel plezier,

Marleen

• 22 Februari 2007 - 19:35

Fransje:

hey lievies daarzo,
    omdat jullie zo hebben gesmeekt om un berichtje laat ik maar weer iets van me horen! :P
    tis natuurlijk niet zo dat ik daar geen zin in heb, maar het schiet er wel eens bij in tijdens mijn drukke leventje :P Grapje!! maar ik heb nu eindelijk tijd gehad om dit laatste verhaal rustig te lezen en dan wil ik wel graag ff un reactie geven!! ik vind het egt vet wat jullie daar hebben gedaan voor die kids.... en ook zo modebewust :P roze voor de meisjes en blauw voor de jongens!! maar ze zullen er vast un heel stuk beter door slapen... nu zitten jullie alweer in Vietnam.... is het daar dan weer net ietsje mooier als in de landen die jullie hiervoor onveilig hebben gemaakt?? ik hoop dat jullie nog heel erg gaan genieten van de bijna de laatste maand van jullie grote wereldreis.... en ik zal hier me best doen om tussen alle leuke dingen die ik beleef ietsje meer tijd aan school te besteden en ietsje meer tijd aan jullie berichtjes sturen.... nu ga ik maar egt stoppen, want CSI roept :P... hihi ik spreek Mila vast snel weer ffies op msn....
    dikke kuzzen en ik mis jullie wel un btje... fransje

• 22 Februari 2007 - 19:49

Karin Suijker:

Hoi allebei,
    Al enige tijd onder weg,zien veel ,maken veel mee,wat een ervaring,fantastisch.
    geniet nog even verder,enne wat betreft dat duiken,daar kan ik over mee praten,lionfisch,murene,napoleonvis,roggen,ietsje dichterbij,egypte ook de moeite waard,verslavend,dat wel.
    zomaar even berichtje uit bunnik,leuk even over jullie te lezen,geniet nog maar even,doei van ons allemaal

• 25 Februari 2007 - 18:15

Niels:

hoi reizigers leuke site
    en mooien foto,s ik hoop dat jullie het leuk hebben toedeloe