Almost back .... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mila en Ramon - WaarBenJij.nu Almost back .... - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Mila en Ramon - WaarBenJij.nu

Almost back ....

Door: Mila en Ramon

Blijf op de hoogte en volg Mila en Ramon

19 Maart 2007 | Laos, Vientiane

Hallo hallo!
Hier zijn we weer, het is ons een na laatste bericht :(. We zijn stiekem al in Thailand, maar Laos zit nog vers in ons geheugen. Precies een week geleden landden we in Vientiane, de hoofdstad van Laos. Een land vol met een prachtige landschappen en prachtige mensen. Ze lijken niet op Vietnamezen, niet op Cambodianen en niet op de Thai. De Laotianen zijn mensen die zichzelf lijken te beschermen voor stress, aangezien dat volgens hun slecht is voor de hersenen! Het zijn volgens ons ook mensen die zich de kop niet gek laten maken door toeristen. Ze zijn trots op hun land en willen en verwachten dat toeristen ook met respect met hun leefwijze omgaan. Dit houdt in dat kroegen op het laatst om 0.00 sluiten. Dit omdat de locals om 6.00 opstaan om eten aan de monniken te geven die dan door de straten lopen om het eten op te halen. En zij willen graag kunnen genieten van hun nachtrust, dus geen (dronken) toeristen meer op straat gewenst na 0.00. Loop je als toerist dan nog wel op straat dan loop je het risico een boete te krijgen! De Laotianen benaderen hun medemens zoals ze zelf graag ook benaderd willen worden. Nee betekend bij hun ook nee en ze proberen dan niet door te drammen om toch nog dat ene souveniertje te verkopen. Aan de andere kant kan je dit natuurlijk ook zien als een tekort aan inzicht in handelen, een Vietnamees zou nog even proberen en vaak ook wat verkopen. Maar ja, dat maakt deze mensen misschien ook weer uniek. En dan die eeuwige lach, ook hier zijn ze niet vergeten dat lachen gezond is. Een lolletje is zo gemaakt met elkaar. En dit alles is waarschijnlijk de grootste rijkdom van dit land, want verder is het land nog behoorlijk arm. Tijdens de lange busreizen zijn we door verschillende dorpjes gereden. De dorpjes die we zien bestaan uit een groep hutten die op palen staan, de wanden zijn van gevlochten riet of gedroogde banenbladeren en zo ook het dak! Om de zoveel meter zie je een waterpomp staan waar vooral na 12.00 een compleet wasfestijn plaats vindt. Vrouwen met doeken om hun heen gewikkeld wassen zichzelf en hun kindertjes die vol plezier in hun nakie elkaar staan nat te spatten. De grote kinderen nemen ter verfrissing een duik in de dichtsbijzijnste rivier en oefenen hun acrobatische kunsten (zie foto), of helpen met het doen van de was. Tja en dit alles zie je door een uurtje of twee met een motortje rond te rijden en tijdens de busreizen. We vonden dit minstens net zo mooi om te zien als alle mooie tempels, eigenlijk zelfs veel mooier!
In Vientiane hebben we een stadswandeling gemaakt langs alle "highlights" van de stad, waaronder het Pha That Luang (zie foto). Maar ja het was wel zo ongelooflijk warm die dag helemaal in vergelijking tot Hanoi waar we met regen zijn vertrokken, dat we het halverwege voor gezien hebben gehouden.
Een dag later zijn we met de bus naar Vangvieng gereden, een rit van 5 uur. En aangezien de busreizen van Vietnam nog vers in ons geheugen zaten, hadden we ons op het ergste voorbereid. Wat een verademing toen bleek dat Ramon eindelijk zijn benen kwijt kon en dat we het met maar twee pauzes van 15 minuten hoefde te doen!
Vangvieng kan kort omschreven worden: de plek waar backpackers komen voor twee redenen: tv kijken en tubing... klinkt spannend he!? T.V kijken kan je in elke bar, restaurant of bakery. De ruimtes zijn gevuld met podiums die omgebouwd zijn tot hangbanken. En onder het genot van "Friends", "the Simpsons" of een hollywood film nuttig je dan je eten en drinken! Ik zou zeggen kijk naar de foto voor meer duidelijkheid!;)
Tja Tubing... Je ligt in een grote opblaas band en je drijft de rivier af door je 4 kilometer met de "stroom" mee te laten voeren. En het hoogtepunt van dit alles, bevindt zich langs de waterkant. Hier zijn allemaal kleine barretjes op palen gemaakt waar je volop Beerlao (het bier van Laos) kan kopen. Er zijn verschillende mogelijkheden om je als Tarzan het water in te laten plonsen wat soms niet zonder gevaar is... Helaas hadden we niet al te veel tijd om ons tussen deze gebeurtenissen te mengen, dus hebben wij alles maar vanuit onze band aanschouwd. We kwamen er al snel achter dat deze plaats (ondanks zijn prachtige omgeving) niet de plaats was waar we heel lang wilden blijven, dus zijn we na twee nachten doorgegaan naar Luang Prabang. En dit keer met een gerust hart in een bus gestapt om weer vol bewondering uit het raam te kijken naar de berglandschappen waar we doorheen reden.
Luang Prabang lijkt een beetje op Hoi An (Vietnam). Weer een stad waar de Franse invloed duidelijk te zien is. De straten zijn gevuld met huizen met oude gevels en er heerst een rust in de straten die we in Hoi An ook gevoeld hebben. Het is een stad waar de tempels nog steeds bewoont worden door monninken die dus om 6.00 's ochtends de straat langs gaan voor de giften van de mensen en winkeliers. En daarbij is het een stad dat gedurende ongeveer heel maart onder een dikke deken smog/rook ligt. Dat komt omdat het einde van het droge seizoen nadert en de locals verscheidende stukken grond kaal branden om het vruchtbaar te maken voor het volgende seizoen. Door hitte, de bergen en weinig wind blijft de rook dus hangen boven de stad en eigenlijk in de hele regio.
Iets buiten Luang Prabang is een gigantisch mooie waterval. Zo eentje die je alleen in de reisbrochures ziet, terwijl die dan eigenlijk bewerkt zijn... nee hier was het echt! Het was een waterval die verschillende niveaus had, waardoor er zwembaden zijn ontstaan. Ook hier weer verwijs ik jullie door naar de foto's aangezien ik niet kan beschrijven hoe mooi dit was!
Tja jullie lezen het al, we hebben geen excursies nodig gehad om te zien hoe mooi Laos is!
Verder zijn we in Laos weer veel leuke mensen tegengekomen, ook veel mensen die we eerder in Vietnam ook al zagen, hierdoor hebben we een paar gezellige dagen beleefd met o.a. Canadezen, Aussies, Amerikanen en natuurlijk Dutchies (die zijn werkelijk overal!). Dat gaan we erg missen als we weer thuis zijn, zomaar bij vreemden aan tafel aanschuiven om er vervolgens een toffe avond mee te hebben.
Vandaag zijn we dus naar Thailand gevlogen. we zijn in Chiang Mai en gaan hier nog een paar dagen actief doen om vervolgens de laatste 5 dagen van onze reis in alle "rust" af te sluiten op het strand 8). Ja ook wij tellen met dubbele gevoelens af hoor... en zijn nog steeds heel blij om jullie berichtjes te lezen, dus nog ff volhouden;)
Veel liefs van ons.

• 19 Maart 2007 - 16:56

Liza:

heey ramon en mila
    echt vet zeg!!ik zou het echt zelf willen maarre veel plezier nog en geniet ervan!!
    groetjes liza

• 19 Maart 2007 - 18:02

Kruiswijk:

Hallo dan weer.
    Leuk om eens weer wat te lezen, mooie verhalen zoals we ondertussen al gewent zijn. De foto's zien er prachtig uit en we kunnen ons voorstellen dat jullie genieten. De laatste dagen nog even lekker relaxen is wel een lekker vooruitzicht lijkt ons, voordat jullie weer terugkomen in een heel ander leven, dat zal nog best even weer wennen zijn.

groetjes maar weer van ons en tot gauw

• 19 Maart 2007 - 18:26

R&T&M:

Heyyyy
    Nog een paar nachtjes en het mooie avontuur is alweer afgelopen.Ik kan het mij bijna niet voorstellen dat jullie zolang zijn weggeweest,omdat de tijd snel voorbij vliegt. Geniet van de laatste paar dagen en hoop dat jullie een goede terugreis hebben.
    Dikke kus ons

• 19 Maart 2007 - 21:03

Joyce:

Hallo Mila en Ramon,

Na een etentje bij Chantal vernam ik van jullie site. Erg gaaf even snel terug te lezen wat jullie allemaal hebben beleefd. Erg gaaf ook wat jullie hebben gedaan in het weeshuis, super! Jammer dit niet eerder te hebben geweten. Helaas zijn jullie alweer bijna aan het einde van jullie reis. Maar jullie hebben vast een supertijd gehad. We zullen jullie binnenkort wel weer zien verschijnen. Jullie huisje staat er nog hoog en droog hoor. Kalm aan en geniet nog heel even.

Groeten David en Joyce
    de overburen

• 20 Maart 2007 - 01:48

Oma Meis:

Hallo lieve twee! Heb weer genoten van jullie beschrijvingen. Realiseer me nu plotseling dat het aftellen van de nachtjes tot jullie terugkomst (nu nog maar 9!!!) ook inhoudt dat het dan voor mij afgelopen is met dit spannende nachtelijke-avonturenboek, waardoor ik altijd extra lekker kan gaan slapen! Kunnen jullie hier in Holland ook niet regelmatig verslag doen van al jullie belevenissen? Wellicht iets om te overwegen?????
    Knuffels van oma Meis

• 20 Maart 2007 - 11:29

Emir,jelske En Gaia:

wat een mooi verhaal weer en wat lijken de laotianen ons fijne mensen.Nederlanders zouden daar wat van moeten hebben....
    Hier gaat alles goed, de kleine groeit goed en haar ouders worden met de dag trotser.
    We denken aan jullie en geniet nog goed de laatste paar dagen he!
    knuffels uit heino

• 20 Maart 2007 - 18:53

Chantal:

he miel de piel en ramon,
    geniet nog even ontzettend veel van jullie dagen aan de andere kant van de wereld, want het is zo voorbij!! en dan weer een hele tijd in zo'n saai vliegtuig zitten. relax, geniet en alvast een hele goede reis toegewenst. dikke kus chantal

• 21 Maart 2007 - 18:13

Mamsel:

Lieve Mila en Ramon,
    Prachtig weer hoor de foto's en gebeurtenissen, vooral zo'n tukje onder een vliegtuig spreekt met wel aan. Langzaam komt er een eind aan dit avontuur, dus geniet dubbel en dwars van de laatste week en kom gezond weerom. Kus, Mam

• 22 Maart 2007 - 13:00

Moetie:

eindelijk ben ik dan weer tot jullie doorgedrongen het wilde niet meer lukken tot ik er achter kwam dat ik te goed had lopen poetsen er was een stekkertje uit de computer gegaan en dan lukt het niet meer ben er wel zelf achter gekomen goed he /? ook weer heel erg genoten van de mooie fotos en het verhaal nu ga ik zo met oma op kraambezoek bij de fam gunessen ramon en mila een vette kus en passen jullie ook de laatste week goed op je zelf

• 22 Maart 2007 - 20:58

Anke:

hallo beiden! Ik heb je mail niet kunnen lezen mila..had allemaal vage tekentjes! kan je m nog een keer sturen? ik ga je namelijk nu mailen! veel plezier! liefs anke

• 24 Maart 2007 - 12:21

Eleentje:

He Miel en Ramon,
    Nog ff he, wat gaat het toch weer snel eigenlijk. Ik mis je wel heel erg hoor miel, dus van mij mag je wel weer terug komen. Jij ook hoor Ramon hihihihiihih. Ik ben gisteren weer ouderwets wezen stappen.Vanmorgen vroeg thuis en helemaal uit mijn dak gegaan (Luc is er niet dus hihih). Top muziek,club, funky,classics enz enz
    Tot volgende week schatjes.

xxxxxxxxx

• 25 Maart 2007 - 16:08

Koert:

Hoi Mila @ Ramon,

Wat een prachtige belevenissen weer. Heel bijzonder dat jullie ondanks de uitzonderlijke welvaard die jullie gewend zijn de schoonheid van de eenvoud herkennen. Wanneer ik het zo lees, zou Laos mijn (vakantie)land kunnen zijn. Het lijkt iets paradijselijks.
    Toch fijn dat jullie ook weer naar Nl. verlangen. We zien er naar uit om jullie vrijdag weer op Schiphol te mogen begroeten. Geniet van de laatste dagen in Puket en we wensen jullie een goede reis en behouden aankomst.

Groetjes,
    Pappa.

• 26 Maart 2007 - 16:42

Jes:

Nou dit word mn laatste berichtje hier op jullie site raar of niet?Erg mooie fotos en een leuk verslag!Maar wat een luxe hotel zo nu nog in de laatste dagen!Ik heb de fotos gezien nou daar kun je de laatste paar dagen wel uithouden!Geniet er nog ff van en tot vrijdag!!

• 26 Maart 2007 - 17:31

Der Jaap:

vreemde vormen hebben die bergen eigenlijk....

• 29 Maart 2007 - 23:45

Oma Meis:

Zonet ontdekt dat jullie al op de terugweg zijn! Dus: GEEN HEEL NACHTJE MEER SLAPEN!!! Hoop dat jullie een voorspoedige reis hebben en een behouden aankomst.
    We zien elkaar morgen, maar ik wil toch nogmaals alle reacties afsluiten met een: GEWELDIG DAT WE ZO MOCHTEN MEEREIZEN!
    xXXX-JES, oma Meis